Communicatie kapper

Communiceren in het kappersvak. Wat zegt de klant en wat bedoelt de klant? Hoe verander ik een inhoudsloos gesprek in een ontmoeting waar iemand van opfleurt? Heb ik een goede dienstverlenende instelling?

Onderzoek heeft uitgewezen dat een klant gerust bij je terug komt als het vakwerk een keer iets minder goed is uitgevoerd. Dezelfde klant blijft weg als hij goed is geknipt, maar niet tevreden was over de omgangsvormen en de communicatie. Het resultaatscijfer 6 voor het vakwerk en een 8 voor de omgang maakt de klant meer tevreden dan deze cijfers andersom. En wat doen wij om beter te worden? Juist! Weer een trainingsavond om de nieuwste knip- en kleurtechniek onder de knie te krijgen. Natuurlijk is goed vakwerk belangrijk, maar de klant behouden en nieuwe klanten werven op aanbeveling van de huidige klanten wordt vooral bereikt met de overige service!

Ik geef een kappers-klant-gerichte communicatie training. Vanaf binnenkomst tot vertrek nemen we alle momenten met jouw team door. In deze inter-actieve training zal duidelijk worden dat gesprekken voeren een beheersbare techniek wordt met een BELEVING waar zowel de klant als de medewerker blij van zullen worden. Onbewuste en bewuste communicatie komen aan bod, evenals lichaamshouding, taalgebruik en leren luisteren wat de klant bedoelt in plaats van wat deze zegt.

Bruikbare tips zoals 80% luisteren en 20% belangstellende vragen stellen worden gegeven en vooral ook het functioneel doorvragen wordt behandeld. Het adviesgesprek komt aan bod voor het te maken kapsel en de producten voor thuisgebruik. Ook verboden zinnen met bijvoorbeeld "ik vind..." worden in deze training toegelicht, waarbij met het gehele team een kapsalon-format kan worden opgesteld, waarin wel rekening gehouden wordt met individuele kwaliteiten. Iedereen kan zo het beste uit zichzelf halen!
In de training staat de dienstvelende instelling van de trainee centraal. Het wordt in overleg met de opdrachtgever ingevuld.

Vooral bestemd voor:

  • Bestaande kapsalons die bijvoorbeeld willen ombuigen naar een ander imago.
  • Teams die een communicatie-opfrisser willen of kennis willen maken met het onbewuste denken en doen.
  • Teams die willen ervaren dat je energie krijgt van "een ander happy maken" en je hierdoor meer zal opleveren.  
  • Teams waarvan de manager liever heeft dat de klant de ontmoeting prettig zal vinden, dan dat de kapster met d'r praatzieke gedrag plezier heeft. 
  • Nieuwe of vernieuwde teams die direct willen starten in het moderne denken.
  • MBO opleiding UV - 3e jaars (aangepaste versie / entertraining).  

Meer weten? neem gerust contact met me op

Eindelijk een adviseur / trainer die zelf ook kapper én ondernemer is!

Paul Vieth (1963) is ruim 25 jaar ondernemer in het kappersvak. Zelf knipt, kleurt en styled hij nog eenmaal per week in een van zijn salons om hetzelfde te "beleven" als zijn medewerkers en "mee te gaan" met de constant vernieuwende gedachtenwereld van de jongste generatie kappers (15 medewerkers). De dagelijkse leiding heeft hij wel uit handen gegeven, zodat hij zich, met ViethDahles business support, meer kan toeleggen op coaching en training van MKB-ondernemers en de medewerkers. Binnen de kappersbranche is hij geen onbekende. Hij gaat het land door om als gastdocent bij kappersopleidingen communicatietrainingen te verzorgen. Paul begeleidt al jaren kapsalon-eigenaren en teams. Hij was voorzitter van de landelijke kappersvereniging InterKreatief en draaide 17 jaar mee als K.O.C. examinator, zodat je gerust kunt stellen dat hij weet waar het om gaat. De huidige communicatie- en gedrags werkzaamheden verricht hij al ruim 7 jaar voor alle organisaties in het MKB. Omdat zijn liefde vooral in het kappersvak ligt, pakt hij in 2013 deze draad weer op en laat hij op enthousiaste wijze zien dat succes vooral een kwestie is van goede communicatie tussen ondernemer, medewerker en klant. 

Opleidingen van Paul Vieth:
Hij behaalde alle vak- en ondernemersdiploma's voor het starten van een bedrijf. Deze werden aangevuld voor een bredere basis met o.a. Management (ISW) en NIMA-Marketing. Later studeerde hij Arbeids- en Organisatiepsychologie (HBO-Bachelor) en Coaching en Persoonlijke begeleiding (post HBO). Hij is Practitioner- en Master practitioner NLP-business en rondde daarnaast de minors Oplossingsgericht Coachen en Provocatief Coachen met goed gevolg af. Naar eigen zeggen vindt hij de gevolgde opleidingen zinvol geweest (je leert nooit teveel), maar toch zijn vooral LOGISCH NADENKEN en DOEN volgens hem de hoofdingrediënten van zijn eigen gezonde bedrijf.

Meer weten over coaching van de ondernemer?